Aggregaat of Batterij?
Probleemstelling
Net aansluiting: Beschikbare netaansluiting, 3x80A (400V*80A*√3 = 55kVA).
Productie belasting: Huidige belasting gedurende 6 uur, 52kW.
Buiten productie belasting: Belasting na productie 16 uur, 35kW.
Extra vermogen: Komt 80kW extra bij, gedurende de 6 uur bovenop de 52kW.
Weekend: In het weekend is er geen belasting.
Gelijktijdigheid: Belastingen consumeren bijna altijd op vol vermogen.
Vraag: Kunnen we een batterij toepassen om voor 1 jaar dit extra vermogen te kunnen leveren?
Of kunnen we beter een aggregaat aanschaffen?
Technische Analyse
Totale vraag: 1352kWh/ dag
Totaal beschikbaar: 1320kWh/ dag
Inzicht: Batterij kan dus niet opgeladen worden, extra energiebron noodzakelijk. Vanwege type belasting kan er niet worden afgeweken van de opgegeven vermogens. Over dimensionering batterij is 160kWh netto / 200kWh bruto extra (40.000 extra).
Tekort: Gedurende 6 uur, 77kW tekort. Ongeveer 462kWh
Additie: Diesel aggregaat naast batterij moet 32kWh netto opwekken.
Kosten & Baten - gedurende looptijd van 1 jaar
Baseline: 100kVA aggregaat: ~€63.329 brandstof kosten + €15.000 aanschaf = ~€78.329,- (afhankelijk van belasting).
Situatie 1: 630kWh - 100kW batterij + 50kVA aggregaat: €126.000 batterij + €5.500 aggregaat + ~€4.900 brandstofkosten = ~€136.400,- (besparing van ~€58.429/ jaar)
Situatie 2: 840kWh - 100kW batterij: ~€168.000,- (besparing van ~€63.329/ jaar)
Advies
Situatie 1: De terugverdientijd op een hybride batterij systeem, ligt ongeveer rond de 2 jaar
Situatie 2: De terugverdientijd op een over gedimensioneerd batterijsysteem, ligt ongeveer rond de 2,5 jaar.
Economisch advies: Op een periode van 1 jaar, is de aanschaf van een 100kVA diesel aggregaat het meest voordelig.
Ecologisch advies: De CO2 uitstoot is met een 100kVA aggregaat ‘Well-to-Wheel’ ~53.600kG meer ten opzichte van een hybride oplossing en ~52.111kg meer ten opzichte van een batterijoplossing (gedurende 1 jaar, inclusief productie batterijen).