Aggregaat of Batterij?

Probleemstelling

Net aansluiting: Beschikbare netaansluiting, 3x80A (400V*80A*3 = 55kVA).

Productie belasting: Huidige belasting gedurende 6 uur, 52kW.

Buiten productie belasting: Belasting na productie 16 uur, 35kW.

Extra vermogen: Komt 80kW extra bij, gedurende de 6 uur bovenop de 52kW.

Weekend: In het weekend is er geen belasting.

Gelijktijdigheid: Belastingen consumeren bijna altijd op vol vermogen.

Vraag: Kunnen we een batterij toepassen om voor 1 jaar dit extra vermogen te kunnen leveren?
Of kunnen we beter een aggregaat aanschaffen?

Technische Analyse

Totale vraag: 1352kWh/ dag

Totaal beschikbaar: 1320kWh/ dag

Inzicht: Batterij kan dus niet opgeladen worden, extra energiebron noodzakelijk. Vanwege type belasting kan er niet worden afgeweken van de opgegeven vermogens. Over dimensionering batterij is 160kWh netto / 200kWh bruto extra (40.000 extra).

Tekort: Gedurende 6 uur, 77kW tekort. Ongeveer 462kWh

Additie: Diesel aggregaat naast batterij moet 32kWh netto opwekken.

Kosten & Baten - gedurende looptijd van 1 jaar

Baseline: 100kVA aggregaat: ~€63.329 brandstof kosten + €15.000 aanschaf = ~€78.329,- (afhankelijk van belasting).

Situatie 1: 630kWh - 100kW batterij + 50kVA aggregaat: €126.000 batterij + €5.500 aggregaat + ~€4.900 brandstofkosten = ~€136.400,- (besparing van ~€58.429/ jaar)

Situatie 2: 840kWh - 100kW batterij: ~€168.000,- (besparing van ~€63.329/ jaar)

Advies

Situatie 1: De terugverdientijd op een hybride batterij systeem, ligt ongeveer rond de 2 jaar

Situatie 2: De terugverdientijd op een over gedimensioneerd batterijsysteem, ligt ongeveer rond de 2,5 jaar.

Economisch advies: Op een periode van 1 jaar, is de aanschaf van een 100kVA diesel aggregaat het meest voordelig.

Ecologisch advies: De CO2 uitstoot is met een 100kVA aggregaat ‘Well-to-Wheel’ ~53.600kG meer ten opzichte van een hybride oplossing en ~52.111kg meer ten opzichte van een batterijoplossing (gedurende 1 jaar, inclusief productie batterijen).

Volgende
Volgende

Aanschaf elektrische vrachtwagen, een goed idee?